Exclusief interview met Bas van Toor, de man achter de rode neus van Clown Bassie [01-03-2011]

11-05-2011 21:02

Bas, je bent met je nieuwe partner Evert van den Bos al ruim twee maanden met je eigen 'Lachspektakelshow' op tournee door geheel Vlaanderen. Hoe bevalt het je hier?

 

Geweldig leuk! Elke voorstelling is het voor mij net alsof ik van een lekker warm bad mag genieten wanneer ik op het toneel sta. En ik sta er trouwens wat versteld van dat zelfs de wat kleinere kinderen - die mij toch pas sinds verleden jaar kennen van op de Vlaamse kinderzender vtmKzoom - zo uitgelaten op mij reageren. Ook het publiek van vroeger, de ouders, reageren ontzettend leuk! Vooral als ik na de voorstelling gewoonte getrouw met de kleintjes op de foto ga. Dan vragen ze meestal of ze ook nog even met mij op de foto mogen. Wat ik natuurlijk altijd met plezier doe.

 

 

Dat hebben we kunnen zien bij een bezoek aan je show, die overigens weer helemaal uitverkocht was! Hoe komt het denk je dat je na al die jaren nog altijd zo populair bent bij het publiek?

 

Dat komt volgens mij omdat in wat ik doe een groot deel van mezelf zit. En ik beleef zelf ook natuurlijk heel veel lol op het toneel. Iets wat groot en klein vast en zeker ook wel door heeft. Je moet niet vergeten dat al mijn teksten of liedjes op mijn maat zijn gemaakt want ik schrijf en componeer alles zelf.

 

 

Je schrijft en componeert alles zelf? Dat is toch wel vrij uniek?

 

Ja, dat is nu uitzonderlijk maar vroeger was dat heel gewoon. Neem bijvoorbeeld Charly Chaplin, dat was behoudens een goed acrobaat en cascadeur ook nog eens een goeie componist, tekstschrijver én zelfs regisseur. Chaplin had daarbij ook nog eens een krachtige persoonlijkheid en liet zich op een filmset goed gelden. Nou, daar is helemaal niets mis mee natuurlijk. Hij is trouwens mijn grote voorbeeld. Privé ben ik zelf toch ook een totaal ander persoon dan die 'sullige' Bassie van op tv. Ja, dat wordt mij door een paar mensen jammer genoeg niet in dank afgenomen. Maar je mag natuurlijk niet vergeten dat alles wat je van 'Bassie & Adriaan' op televisie ziet, ook allemaal door onszelf geschreven / gecomponeerd / geregisseerd / geproduceerd en gefinancierd is. Dan moet je wel goed op je hoede zijn, want anders ga je naar de bliksem.

 

Bas, er duiken af en toe wel eens rare verhalen over jou op in de pers.

Ja dat weet ik. Maar daar kan ik meestal wel om lachen. Ik ben trouwens helemaal geen fan van interviews omdat de meeste journalisten hun verhaal al klaar hebben nog voor ze bij mij op de bel drukken. In de jacht op lees- en kijkcijfers past de hedendaagse journalist ook nooit meer hoor en wederhoor toe én halen hun verhalen - soms klakkeloos - gewoon over van op het internet. Ik lees af en toe interviews waarbij ik denk: 'Verrek, wanneer heb ik dat gezegd?!'. Ik ben privé trouwens maar een saai persoon hoor: altijd maar bezig met mijn werk, ik drink of rook niet en kom daarom ook nooit in de kroeg. Wel eens in een restaurant, maar alleen als het moet. En thuis, na 49 jaar huwelijk, ben ook nog steeds knettergek op mijn eigen vrouw. Zeg nu zelf, daar valt toch niets over te schrijven of te lezen?! En ja, op het internet valt er toch zoveel te lezen? Tegenwoordig heb je daar ook nog een andere categorie mafkezen die er zijn bij gekomen en die bij gebrek aan echt werk er maar een blog op na houden. Pas geleden stond bijvoorbeeld op een blog van Vitalski te lezen dat Adriaan dood is en niet veel later kwam het zelfs in heel wat kranten.

 

Nou, ik dacht dat wij in Nederland alleen ontzeggend waren met publiciteitsgeile, randdebiele, zieke figuren maar ik heb ontdekt dat er in België ook een paar uit de inrichting zijn ontsnapt. Op woensdag 9 januari was ik te gast bij TV OOST, overigens bij een hele leuke presentatrice. Nu zat er naast Bassie o.a. ook nog een actreutel in de uitzending - ik geloof dat hij Vitaminskie heette (Vitalski) - die op 40-jarige leeftijd een boek over zijn leven had geschreven. Wat een eikel, want anders kan ik hem niet noemen. Tijdens de live uitzending vraagt hij aan mij of de presentatrice van ons samen een foto wil maken en dat doe ik. Terwijl vertel ik nog dat Adriaan met pensioen is en geniet van het leven onder de Spaanse zon, schrijft hij de andere dag op zijn blog: 'Ik zat gisteren bij TV OOST naast die griezelige Bassie (dank u). En Adriaan is dood.' Nou kijk, zolang deze soort ziekelijke geesten op het internet die onzin mogen uitkramen, zullen die gekke berichten nog wel aanhouden. Achteraf heb ik toch wat meelij met hem als je zo je boekje moet verkopen op tv en op het internet. Hij noemde zichzelf ook de nachtburgemeester van Antwerpen.

 

Nou zo een mafkees hebben we ook in Rotterdam, altijd in het zwart gekleed en kraamt als dichter enkel onzin uit. Ook staat hij dagelijks strak van de coke dus je weet wel wat voor type het is. Ik kan er eigenlijk wel om lachen, net als Aad zelf die ik gelijk opbelde toen: 'Hé Aad, moet je bloemen of planten bij je ‘burn out’?'. Aad lachte zich rot en zei ook gelijk 'verrek, ik dacht dat dit soort type al uitgestorven was?!' (lacht). Vertel nu maar eens heel België - met Aad zijn hartelijke groeten - dat hij in Benemaldena (vlakbij Torremolinos) elke dag lekker in de zon ligt, dagelijks zwemt in zijn zwembad en iedere dag met zijn vrienden klaverjast. Mensen die hem eens een mailtje willen sturen kunnen altijd op onze website terecht: https://www.bassie-adriaan.nl/. Hij antwoordt altijd zelf, net zoals ik dat ook doe via mijn website.

 

Ik kan me voorstellen dat je aan de kinderen met zo een verhaal in de wereld toch heel wat uit te leggen hebt, keer op keer?

Inderdaad, met mijn rode neus op vind ik het vooral altijd zo lullig voor de kleine kinderen die zoiets opvangen en ook niet beter weten. Ik heb het al honderden malen - mede door deze verhalen - moeten uitleggen aan de kleine kinderen dat het prima gaat met Adriaan en dat hij in Spanje met pensioen is.

 

Hoe komt het dat jij niet met pensioen gaat?

Waarom zou ik? Ik ben pas 75 jaar en voel me nog steeds kiplekker! En het allerbelangrijkste, ik heb er nog altijd ontzettend veel plezier aan om een zaal vol met kinderen en hun ouders, grootouders te doen lachen. Dus waarom zou ik?!

 

 

Dus jij gaat nog wel een poosje door?

 

Zeker weten! Kijk ik zou pas stoppen als ze mij uit gaan lachen, maar ze moeten nog steeds om me lachen. Anders zou het wel moeten.

 

Bas, bedankt voor je moeite.

Graag gedaan.

 

 

Meer informatie over Clown Bassie: https://www.clownbassie.nl/